HomeMuziektips

Muziektips

Rheinberger: Mis in Es

Patrick van der Linden - augustus 2019

"Ooit bezocht ik een Evensong in Canterbury. In de aanloop daarnaartoe mocht ik ook een repetitie bijwonen en het jongenskoor repeteerde toen op een Kyrie, dat voor mij helemaal nieuw was. Het raakte me diep, tot in al mijn vezels. Na afloop legde de dirigent mij uit dat het een deel was uit de dubbelkorige Mis in Es groot (opus 109) van Joseph Rheinberger. “It’s stunning, isn’t it?” vroeg hij me. “Absolutely stunning...” stamelde ik. Het is mijn muziektip.

Rheinberger (1839-1901) was zeer invloedrijk in het Duitsland van zijn tijd: gerespecteerd door Wagner en Liszt, gevreesd door Bruckner en Cornelius, bevriend met Brahms en Von Bülow en bewonderd door Reger en Humperdinck. Dit schetst zijn positie die werd versterkt door zijn docentschap piano en compositie aan het conservatorium van München. Zijn kerkelijke koormuziek ontstond vooral vanaf 1877; hij werkte destijds als Hofkapellmeister van de Beierse koning Ludwig II. Organisten hebben wellicht vooral oog voor zijn orgelsonates, maar zijn koorwerken nemen een minstens zo belangrijke plaats in, waarbij zijn Mis in Es groot voor mij één van de hoogtepunten uit de negentiende eeuw voor a capellakoor is.

Het werk is zeker niet eenvoudig, maar wel heel aantrekkelijk voor zowel koor als luisteraar. Het is een uitdaging om het in te studeren, maar wel een uitdaging met veel repetitievreugde. Het werk duurt ongeveer 25 minuten en daarmee kan een prachtig a capellaprogramma worden gebouwd rondom dit werk."

Rheinberger - Mis in Es

Pachelbel: Christ lag in Todesbanden

Arjen Uitbeijerse - juli 2019

 

"Graag breng ik een fraai werk van Johann Pachelbel (1653-1706) onder de aandacht. Pachelbel wordt vaak vereenzelvigd met zijn Canon in D, terwijl zijn overige werken soms wat onderbelicht blijven. En dat is jammer, omdat zijn oeuvre veel fraais bevat. 

Ik stuitte een paar jaar geleden op zijn paascantate ‘Christ lag in Todesbanden’. Natuurlijk kennen veel muziekliefhebbers de prachtige gelijknamige cantate van Johann Sebastian Bach (BWV 4), maar Pachelbels cantate doet er nauwelijks voor onder. Sterker nog: het lijkt erop dat Bach zich heeft laten inspireren door de creatieve muzikale ingevingen van zijn iets oudere tijdgenoot.  

Dit blijkt bijvoorbeeld uit de vormgeving van de beide cantates. De delen van de cantate zijn gebaseerd op de coupletten van het koraal Christ lag in Todesbanden. Het blijkt ook uit de wijze waarop beiden het Alleluia uit het eerste koordeel (of koorvers) hebben bewerkt. Zowel Pachelbel als Bach vertolken dit op een bijna swingende manier, waarbij Bach hetzelfde ritmische motief als Pachelbel gebruikt.  Wie de cantates naast elkaar bestudeert, zal nog meer overeenkomsten ontdekken. 

Mijn ervaring is dat deze compositie aantrekkelijk en uitdagend is voor ieder kamerkoor en heel goed in het gehoor ligt bij een breed publiek. De beperkte orkestbezetting maakt het stuk bovendien financieel aantrekkelijk om uit te voeren."

U kunt het werk meenemen in uw eerstvolgende koorbestelling of los bestellen in de webshop.

Pachelbel - Christ lag in Todesbanden